Russ

vad ær det tænker sækert många?

Russ
är den norska motsvarigheten till svenska sistaårselever på gymnasiet. Russ delas ofta in i blåruss (handel- och ekonomi) och rödruss (språk- och naturvetenskap) men fler färger förekommer också. De karaktäriseras av studentoveraller och "russebusser".
Russefirandet har rötter från 1700-talet. Kul med traditioner! Nu kan jag säga er att russarna är galna. Många av dom åker runt i sina russbussar och festar i bussarna och på olika stællen i hela norge. I natt så hörde jag den första bussen för i år. Jag fattar inte hur dom kan festa med så hög musik. Nu lätt jag lite gammal men tänker er och sitta precis vid en högtalare en hel natt. Men dom gör den sista tiden till minne för livet. Jä-la va roligt! Igår när jag va påväg till jobbet så satt där ca 20 russar och sjöng och drack. Då va jag väldigt sugen på att vara 19 för en stund.

Många menar att russetiden har blivit för illa. Många använder flera miljoner för att bygga sin buss. Det vanligaste är att ett kompisgäng på ca 20-25 personer köper en egen buss, och fixar den som man kan se på "Pimp my ride". Ungdomarna använder flera 100.000 kr var, sjukt mycket pengar.

Det arrangeras flera stora fester för russen. Det kändaste är Tryvann, som varar i fem dagar, och räknas tillsammans med karneval i Rio som den vildaste festen. Över 20.000 avgångselever deltar på samma plats.

Här har vi några bussar.
Fil:Bussen tryvann.jpg


 


                                                                              

 
Hær har vi ett av klæd valen!



Hade varit kul och prøva vara Russ. Bli ung på nytt och bara ha det Gøy/roligt! fast jag hade nog ångrat mig dagen efter. hehe





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0